До престолу Вітчизни

23 березня було названо лауреатів престижної театральної премії «Київська Пектораль»

 

Серед золотих цвяхів, які престол Вітчизни закріпляють, рівно важливим є мистецтво театру, дорогоцінне живою райдугою почуттів, непоказним блиском, багатством змісту й синтетичністю своєї природи. Покликані Театром у ньому служать і служать йому. Не просто називають Храмом, а так розуміють і відчувають його, силою його закликають, проповідують і викривають, розумом його з натовпу творять націю, із серця його лунає чиста молитва, з очей проливаються сльози очищення, серцем своїм він дарує лицарський плащ серцям людським.

Український театр нині — не вижебракуваний обслуговуванням пропагандистських замовлень, але, на превеликий жаль, і баштою яснодзвонною поки не став.

Цьогоріч удвадцятьтретє театральна премія «Київська пектораль» акцентуватиме привілеї театру аналізувати, діагностувати й пророкувати суспільні та егоїстичні домінанти.

Оскарівські кінономінанти 2014-го зосередилися на важливості людської особистості й значенні індивідуальності, відповідальності персони.

88 київських вистав, переглянуті експертами премії, пред’явили суто українські актуальні акценти в нетлінному багатстві вічних хвилювань людства.

Дивне спостереження, яке не декларується, але невимовно присутнє в жмутку театральних усвідомлень, полягає в тому, що ми ведемо війну, живемо у війні, воюємо без ненависті. Потужний голос патріотизму закликає розуміти й вибачати. Глибоке співчуття до ворога, якого принизили, згвалтували, зомбували до нелюдськості, нейтралізує отруту ненависті. Чи можна перемогти ворога без ненависті до нього — питання не просте, але точно, що сьогодні до цього мобілізуючого й грішного почуття не закликає сцена.

Театр розраджує, веселить, шукає легкості й фантазійності подачі серйозних змістів. Бандитсько-патріотична одновимірність російських телесеріалів так понівечила психіку глядача, що розмова про неоднозначність сущого й небезпеку примітивізування його, розподіл на своїх і чужих, на чорне та, біле стала центральним хвилюванням театрального сезону 2014 року.

Особливо чуйними струнами інструменту театру стали такі категорії, як справедливість, совість, чесність, суспільне існування, воля.

Воля — не тільки від когось або чогось, воля — як виробнича сила в духовній і матеріальній царині.

Власне, таким став духовний внесок до престолу осягнень Вітчизни, випрацьований апаратом театрального самоусвідомлення, який виражає почуття, що формують мету, надію, їхній образ і шлях досягнення.

У прогнозах — наступ невірства, яке завжди, як світоч пекла, найстійкіших катувало.

Прем’єри сезону 2015 року на цей виклик уже реагують словом, знайденим сьогодні, й словом, яке не губиться в часах.

Прислухайтесь:

 

Недавно в сні я бачив

 ліліпута —

Прилизаного, в чистому

 вбранні.

Він виголошував слова гучні,

Зухвалі й небезпечні,

 як отрута.

Душа назовні золотом обкута,

Але зсередини вона в багні.

Він мало в горло не вчепивсь

 мені —

Нікчема жалюгідна

 й страшно люта!

— Ти хочеш знати,

 що воно за гном? —

Спитався той, хто

 володіє сном,

І чародійне показав свічадо;

Ах, карлик під вінцем,

 храм аж гуде!

Амінь! Амінь! —

 чорти горлають радо;

Мою любов із церкви

 гном веде.

Генріх Гейне (1797 — 1856)

 

У центр уваги експертної групи «Київської пекторалі» потрапили вистави, створені 2014 року.

•  На великих сценах:

«Веселье сердечное, или Кепка с карасями» (Київський театр драми і комедії на лівому березі Дніпра), «Живий труп» (Національний драматичний театр ім. І. Франка), «Наше містечко» (Київський ТЮГ на Липках).

•  На звання кращої музичної вистави претендували:

«Довгий різдвяний обід» (Київ-модерн-балет), «Кармен-сюїта» і «Труффальдіно із Бергамо» (Національний театр оперети).

•  Серед дитячих вистав більш за всіх сподобались:

«Кицькин дім» (Театр оперети), «Снігова квітка» (Київський муніципальний театр ляльок), «О восьмій на ковчезі» (ТЮГ на Липках).

•  У потужному русі камерних вистав лідирували:

«Гітель і Джеррі» (театр «Актор»), «Схоже на щастя» (Київська академічна майстерня театрального мистецтва «Сузір’я»), «Метод Гронхольма» (Молодий театр)

•  Кращу режисерську роботу було визначено з постановок:

Д.Богомазова «Веселье сердечное...» (Театр драми і комедії на лівому березі Дніпра), С.Мойсеєва «Така її доля...» (Театр ім. І. Франка), Р.Мархолії «Живий труп» (Театр ім.І.Франка).

•  Кращі чоловічі ролі створили:

О.Богданович (Федір Протасов), «Живий труп» (Театр ім. І. Франка); Є. Нищук (Хлопець), «Я знайду тебе тому, що кохаю!» (Молодий театр); П.Панчук (Терентій Пузир), «Хазяїн» (Театр ім.І. Франка)

•  А кращі жіночі зіграли:

С.Орліченко (Марго) і А. Роговцева (Клод), «Схоже на щастя» (Театр «Сузір’я»); Л.Руснак (Гітель), «Гітель і Джеррі» (Театр «Актор»).

•  Яскравими стали чоловічі та жіночі ролі другого плану, які представили:

В.Горянський (Дядюшка Зуй), «Веселье сердечное, или Кепка с карасями» (Театр драми і комедії на лівому березі Дніпра); М.Дробот (Вурм), «Підступність і кохання» (Молодий театр); Н.Задніпровський (Маюфес), «Хазяїн» (Театр ім. І. Франка); Ю.Радіонов (помічник режисера), «Наше містечко» (ТЮГ на Липках); Л.Самаєва (Пантелеєвна), «Веселье сердечное, или Кепка с карасями» (Театр драми і комедії); К.Савенкова (Емілі Вебб), «Наше містечко» (ТЮГ на Липках); Н.Сумська (Анна Протасова, Анна Кареніна), «Живий труп» (Театр імені І. Франка).

•  Яскравими дебютами стали роботи актрис:

А.Блажчук (Дівчина), «Я знайду тебе тому, що кохаю!» (Молодий театр); Д.Мельник (Кабукі), «Розпуста змії» (Молодий театр); Шорена Шонія (Джульєтта), «Джульетта и Ромео» (Театр ім. Лесі Українки). 

•  І режисерські дебюти:

А.Крепець «Я знайду тебе тому, що кохаю!» (Молодий театр), І.Пастущак «Розпуста змії» (Молодий театр), В.Прокопенко «Кармен-сюїта» (Театр оперети). Серед шести дебютантів дві жінки. Це додає віри в майбутнє нашого театру.

•  За титул кращої сценографії змагалися яскраві рішення:

П.Богомазова «Наше містечко» (ТЮГ на Липках), В.Карашевського «Така її доля...» (Театр ім. І. Франка), В.Ковальчука «Живий труп» (Театр ім. І. Франка)

•  Кращі музичні концепції створили:

О.Курій «Веселье сердечное, или Кепка с карасями» (Театр драми і комедії); О.Курій, О.Петрожицький «Наше містечко» (ТЮГ на Липках); Ю.Шевченко «Така її доля...» (Театр ім. І. Франка)

•  Своїми пластичними вирішеннями вразили:

О.Семьошкіна «Живий труп» (Театр ім.І.Франка); О.Скляренко «Сон» (ТЮГ на Липках); С.Швидкий «Така її доля...» (Театр ім. І. Франка).


Вітаємо переможців!

Напередодні Міжнародного дня театру в Києві відбулась урочиста церемонія вручення найстаршої в Україні професійної театральної премії «Київська пектораль». Захід відбувся в приміщенні Національної оперети. Експерти визначили кращих переможців театрального сезону 2014 року. Нагадаємо, цьогоріч у столиці відбулося 88 прем’єр. У конкурсі брали участь усі професійні театральні колективи Києва з виставами, створеними з 1 січня по 31 грудня. Переможців (у 14 номінаціях) визначала група експертів, до складу якої входять театрознавці, музикознавці, мистецтвознавці та журналісти, які пишуть на театрально-культурну тематику.

Переможці театральної премії «Київська пектораль»

1. Номінація «За кращу драматичну виставу»

 «Веселье сердечное, или Кепка с карасями» (Театр драми і комедії).

2. Номінація «За кращу музичну виставу»

«Труффальдіно із Бергамо» (Театр оперети).

3. Номінація «За кращу дитячу виставу»

«Снігова квітка» (Муніципальний академічний театр ляльок).

4. Номінація «За кращу камерну виставу (виставу малої сцени)

 «Схоже на щастя» (театр «Сузір’я»).

5. Номінація «За кращу режисерську роботу»

С.Мойсеєв «Така її доля...» (Театр ім.І.Франка).

6. Номінація «За краще виконання чоловічої ролі»

О.Богданович, Федір Протасов «Живий труп» (Театр ім.І.Франка).

7. Номінація «За краще виконання жіночої ролі»

А.Роговцева, Клод «Схоже на щастя» (Театр «Сузір’я»).

8. Номінація «За краще виконання чоловічої ролі другого плану»

М.Дробот, Вурм «Підступність і кохання» (Молодий театр).

9. Номінація «За краще виконання жіночої ролі другого плану»

Н.Сумська, Анна Протасова, Анна Кареніна «Живий труп» (Театр ім.І.Франка).

10. Номінація «За кращу сценографію»

В.Ковальчук «Живий труп» (Театр ім.І.Франка).

11. Номінація «За кращу музичну концепцію вистави»

О.Курій, О.Петрожицький «Наше містечко» (ТЮГ).

12. Номінація «За краще пластичне вирішення вистави»

О.Скляренко «Сон» (ТЮГ).

13. Номінація «За кращий акторський дебют»

Шорена Шонія, Джульєтта «Джульєтта и Ромео» (Театр ім. Лесі Українки).

14. Номінація «За кращий режисерський дебют»

В.Прокопенко «Кармен-сюїта» (Театр оперети).